Egoistiskais pētnieks?

(c) https://i2.wp.com/users.cs.cf.ac.uk/Mohyuddin/research.jpg
(c) http://users.cs.cf.ac.uk/Mohyuddin/research.jpg

Šodien izvērsu iekšēju diskusiju ar sevi, ko pamatā izraisīja iegūtā informācija lekcijās. Tātad, uzzināju, ka sociālajās zinātnēs sākot parādīties viedoklis, ka autoram ir grūti būt objektīvam, tādēļ ir pieļaujams, ka zinātniskā rakstā parādās tādi vārdi, kā “es”, “manuprāt” u.tml. Šis viedoklis arī sevī ietver to, ka protams, jācenšas no tiem izvairīties, bet, ja tiešām, tiešām šķiet, ka tiem tur ir jābūt – tad var rakstīt.

Tad nu sēdēju pie sevis un sapratu, ka neko nesaprotu un par šo tematu jāpadomā. Nonācu pie secinājuma, ka neesmu dzirdējusi turpmāko daļu lekcijas, kā arī, ka es tomēr uzskatu, ka šādi pirmās personas vārdi zinātniskos rakstos nav jāizmanto, jo:

1. Tas rada lētu iespaidu – manuprāt (un te es tā varu rakstīt, jo šis ir tikai mans blogs), izskatās pēc vidusskolas esejas, nespēju tā īsti nopietni uztvert rakstus pat respektablos žurnālos, kur autors svaidās ar “es” vārda lietošanu. Ok, ja tā ir obligāta literatūra, izlasu, bet smīniņš man sejā paliek.

2. Darbā tomēr ir divu veidu informācija – no citiem autoriem – un tai ir liktas atsauces, un informācija bez atsaucēm – kas attiecīgi ir konkrēta raksta autora idejas, secinājumi vai vēl kas. Nu, kāpēc tur vēl jāieliek “es”, ja ar atsauces neesamību jau norādi, ka tā ir paša rakstīta informācija.

3. Lai arī sociālā zinātne ir jauna, ne tik noteikta, kā eksaktās zinātnes, es tomēr domāju, ka tas neliedz tiekties uz maksimālu objektivitāti, kas netiek veicināta, atļaujot izņēmumus. Protams, ir grūtāk, nekā statistiski apstiprināt/apgāzt hipotēzi, bet tas nenozīmē, ka neiespējami.

Bet šis ir tikai un vienīgi mans viedoklis, un es ļoti priecāšos par citu uzskatiem šajā jautājumā – komentāros!

2 thoughts on “Egoistiskais pētnieks?

  1. nu Es (:D) rakstot darbus cenšos izvairīties no sevis pieminēšanas. ja nevaru iztikt, tad minu sevi trešajā personā kā “darba/referāta autore” (parasti gan ievadā vai nobeigumā). bet vispārībā tas ir ļoti atkarīgs kādu darbu raksta – kāda tēma utt.

Komentēt

