Kad bēršanai pieiet nopietni

Bēršana ir viena no, man šķiet, populārākajām aktivitātēm, kas tiek piedēvēta Montessori pedagoģijai. Un nav jau nekas maldīgs – tieši bēršanas vingrinājumi ir daļa no Praktiskās dzīves vingrinājumiem, kas vienlaikus ar tiešo mērķi – pārbērt dažādos veidos dažādus produktus, pilda ļoti daudz būtiskus netiešos mērķus – sākot ar acs-rokas koordināciju līdz koncentrēšanas spēju attīstīšanai. Un, protams, kas gan var būt vēl lielāks prieks mazajam, kā tas, ka šī atkal ir viena prasme, ko pārnest uz ikdienas dzīvi, piemēram, palīdzot mammai sabērt visas sastāvdaļas mafiniem (Katrīnas gadījums). Mēs visi beram jau automātiski, pie šī procesa īpaši nepiedomājot, bet – skatoties, kādu koncentrēšanos tas prasa no bērna, ar kādu uzmanību un nopietnību tas tiek darīts – aptver, ka šī ierastā kustība nemaz tik vienkārša nav.

Kas man patīk šajos bēršanas vingrinājumos – parasti nav nepieciešams liels ieguldījums, lai tos sagatavotu mājas apstākļos. Dažādi trauciņi, dažādu izmēru un veidu karotes un, protams – beramais materiāls (un te var sākt no viena gala – rīsi, pupiņas, milti, zīles, zirņi…).

Bērna uzdevums, ko arī viņam nepieciešams parādīt – no viena trauka pārnest beramo vielu uz otru trauku – pārberot no viena otrā, izmantojot karoti, vai ko citu, ko nu mammas vai viņa paša radošais prāts būs izdomājis. Mājās, neskaitot kādus ex-promtum variantus, esmu izmēģinājusi sekojošos bēršanas vingrinājumus:

Pārbēršana no viena trauka otrā

Nepieciešami divi vienādi mērces trauciņi, tajos sabērtas mazās pupiņas. Katrīna pārber ar vienu roku turot osiņu, ar otru – balstot apakšējo malu pie “snīpīša”. Šis viņai sākumā bija mīļākais bēršanas vingrinājums, jo pupiņas arī ļoti jauku skan, kad tiek bērtas. Turklāt papildus interesi izraisīja paliknītis, kas pirms tam jāizrullē un tad viss jāsakārto uz tā. Grūtāk iet ar atpakaļ-ejošo procedūru, kad viss pašam arī jānovāc🙂 Pirmās reizes tas bija interesanti, bet pēdējā laikā izdodas tikai ar piedāvājumu, ka darām to abas kopā. Bet pie tā mēs strādājam! Protams, pirmās reizes lielākā daļa pupiņu bija pa visu grīdu, bet – “practice makes perfect” un tagad jau Katrīnai sanāk pat nenobērt garām neko.

Pupiņu pārbēršana no viena trauka otrā
Pupiņu pārbēršana no viena trauka otrā

Pārnest zīles ar karoti no vienas bļodiņas otrā

Šī vingrinājuma lielākais pluss – zīles ir Katrīnas pašas lasītas🙂, tāpēc jo foršāk ar tām strādāt. Bijām Botāniskajā dārzā, kur salasījām burvīgas, mazas zīlītes, kurām vēl cepurītes ļoti labi turās klāt un izskatās kā tādas mazas podziņas. Tad nu uzdevums ir šīs zīles ar karotes palīdzību pārnest uz otru bļodiņu. Interesanti, ka zīlēm ir dažādi izmēri – dažreiz sanāk paņemt veselas trīs, dažreiz – tikai vienu lielu.

Zīļu pārbēršana ar karoti
Zīļu pārbēršana ar karoti

Pupiņas ar mazu karoti uz citu trauciņu

Kad pārlikšana ar karoti jau Katrīnai gāja pavisam veikli, vingrinājumu sarežģīju – iedevu mazāku karotīti un dažādus traukus. Pārberot pupiņas no kokosrieksta uz deserta trauciņu, kas ir augstāks, jāpiedomā pie tā, lai arī karoti celtu augstāk. Tā var patrenēties pārbērt lietas no dažāda izmēra traukiem (kas īpaši noderīgi pie tās pašas mafinu cepšanas🙂 ).

Pupiņu pārbēršana ar karoti dažādos traukos
Pupiņu pārbēršana ar karoti dažādos traukos

Makaroni pudelē

Šis ir vingrinājums no klasiskās sērijas, jo, man šķiet, nav bērns, kuram nav dota krājkase ar monētām, lai iegūtu pāris minūšu mieru🙂 Adaptējot to, iedevu Katrīnai trauciņu ar makaroniem un pudeli ar šauru kakliņu. Te jau pat nav jārāda, kas jādara – viss bija skaidrs uzreiz. Un tad, kad Katrīna atklāja, ka jautrākā daļa ir tieši pēc tam – visus tos makaronus ar lielu troksni kratīt ārā, kādu brīdi šis bija mīļākais vingrinājums.

Makaronu krāmēšana pudelē
Makaronu krāmēšana pudelē
Pēc tam praktiski var mafinus pati sagatavot :)
Pēc tam praktiski var mafinus pati sagatavot🙂

Visspilgtākais piemērs kā šīs, it kā niecīgās prasmes, pēc tam var pārnest ikdienā un izmantot, pavadot laiku kopā ar bērnu un vienlaikus arī kaut ko paveicot virtuves dzīvē – jebkuru cepumu, keksiņu, mafinu cepšana. Es parasti mājās visu sasveru pa trauciņiem un tad Katrīnai tiek svarīgākais uzdevums – sabērt visu kopā un samaisīt. Tik lepnu un priecīgu, kā tajos brīžos, viņu ne katru dienu var redzēt🙂

Bēršanas labākais draugs ir liešana, kas ir arī Katrīnas vismīļākā aktivitāte, bet par to citā reizē!

*Aprakstītās aktivitātes ir vienkārši uzdevumi, ko katrs var mājās izmēģināt; tās nav precīzi atbilstošas Montessori pedagoģijā izmantotajiem vingrinājumiem.

5 thoughts on “Kad bēršanai pieiet nopietni

    1. Montessori pedagoģijā bēršanas vingrinājumus norāda kā veicamus no 3 gadiem (bet es domāju, ka tas saistībā ar Montessori bērnudārzu standartvecumu 3-6 gadi). Es savai Katrīnai sāku bēršanu piedāvāt no aptuveni 2 gadu vecuma, bet domāju – tiklīdz mamma ir droša, ka mazais visu uzreiz nebāzīs mutē un ir gatava pilnīgam haosam ar izbērtām pupiņām – var dot dzīvoties un bārstīties, pat, ja koordinācija vēl nav tik precīza🙂

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s