“Kas šodien par dienu, mammīt?”

20160904_121531Katrīnu šobrīd ļoti, ļoti interesē laiks – katru rītu man jāizstāsta, kas šodien ir par dienu, kāds mēnesis un kāds datums. Vēlams arī pārrunāt, vai gadījumā nav mainījies gadalaiks, jo arī par to nekad nevar būt droša, un vienmēr noder arī pie reizes pajautāt, vai nākamā būs ziema un ko darīsim, piemēram, ceturtdien. Ak, jā – un, kurā datumā mēs iesim uz tautas dejām??? Apmēram tādiem jautājumiem man jāatbild ik dienu, un sakritības pēc, tieši augusta pēdējā nedēļas nogalē Montessori kursos, kuros eju, bijām ķērušies pie demonstrējumiem, saistībā ar laika ritumu. Kamēr vēl tikai plānoju gada apli un pērles, svētdienas rītā, pamostoties agrāk par visiem, sapratu – ir īstais brīdis fiksi uztaisīt materiālu, kas ļauj apgūt nedēļas dienas un to secību. Iedvesmojos no kursos redzētā, bet izmantoju izejmateriālus, kas uz vietas mājās. Lai to izveidotu, nepieciešami:

– 7 koka plāksnītes (es izmantoju tās, kas līdzīgas saldējuma kociņiem, var nopirkt Tiger veikalā)

– nelielas, aptuveni 5×11 cm taisnstūrveida attēls, kas veidos puzli – nogriezu janvāra mēnesi Lupatiņu kalendāram (nesakiet Katei, ceru, ka to nepamanīs), jo, manuprāt, svarīgi, lai attēls arī bērnam šķiet interesants un ir samērā viegli saliekams.

– marķieris rakstīšanai, līme un papīra nazis.

20160904_231659Vispirms uz kociņiem uzraksta dienu nosaukumus, pēc tam var izmērīt, cik precīzi liels attēls ies uz atlikušās virsmas. Izgriež atbilstoša izmēra attēlu, uzlīmē virsū. Kad līme nožuvusi, no otras puses ar papīra nazīti starp kociņiem to pārgriež. Viss, materiāls, ko izmantot, pārrunājot nedēļas dienas ir gatavs!

Mēs pirmo reizi visu izrunājām svētdienā, kas varbūt nav labākā diena, jo “rītdienas” jēdziens paliek pārāk abstrakts – pirmdiena puzlē neseko pēc tās. Es teiktu, ka tad ar bērnu, kurš vēl nepārzina dienu nosaukumu secību, droši vien labāk sākt nedēļas vidū, kad var izrunāt, kas bija vakar, kas būs rīt par dienu. Par pašu procesu – sākumā izstāstīju Katrīnai, kas šodien ir par dienu, kas bija vakar un tad – kas ir nedēļa, kādas tajā ir dienas. Parādīju, kā likt kociņus, lai veidotos attēls, vienlaikus lasot arī dienu nosaukumus. Tā kā viņa pamatā atpazīst visus burtus, tad pie tādām dienām, kā ceturtdiena (vienīgā ar C) teicu, lai pasaka, ar kādu skaņu sākas vārds Ceturtdiena un tad sameklē, kur ir tāda skaņa uzrakstīta. Tā kopīgi salikām puzli-nedēļas dienas secīgi. Pēc tam gājām cauri un runājām, kurās dienās jāiet uz bērnudārzu, kuras ir brīvdienas, kas vakar bija par dienu un ko darījām utt.

Vakarā man ienāca prātā, ka ar šo materiālu būtu forši arī kopīgi izrunāt nākamās nedēļas plānus. Jāsaka, ka tāds pielietojums Katrīnai patika pat labāk, ļoti sekoja līdzi, kurā dienā ko darīsim un, kad runāju pa telefonu ar savu mammu, Kate lika omei obligāti izstāstīt, kurās dienās viņa ies uz tautasdejām. Tā kā domāju, ka mājas variantā šīs materiāls tiešām vislabāk noder, lai palīdzētu vizualizēt laiku – kas pēc kā seko, iedodot dienu nosaukumus un ļaujot bērnam arī iesaistīties kopīgā nedēļas plānošanā, pārrunāt to un līdz ar to, arī būt zinošam par to, ko darīsim. Vismaz Katrīnai ļoti patīk būt informētai laicīgi par lietām, ko plānojam darīt.

Posted in Nekategorizēts

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s